Äänenlaadultaan hyviä metallilevyjä?

Suurin osa näistä täällä mainituista ns. helvetin hyvän kuuloista metalli, proge jne hevi musiikista on soundiltaan melkosta kompura ja diskantti paskaa, semmosta suttua ja puuroa eikä todellakaan pysty kuuntelee kovalla. Näissä genreissä on vain muutama hyvän kuuloinen levytys, jotka oli onneksi mainittu myös täällä.

Lisäisin vielä listaan wheel: Resident Human sekä The ocean uusimman tuotannon.

Kun haukun jotain äänenlaadultaan huonoksi, en ota kantaa itse musiikkiin. Suurin osa rock, hevi ja proge musasta ei tunnu kovallakaan kehossa tai saa penkkiä tärisemään. Esim. monissa kevyen musiikin levytyksissä äänen auktoriteetti tuntuu kehossa, munissa, lattiassa. Monissa levytyksissä jopa naisartistin ääni sisältää enemmin bassoa kuin moni metalli äänitys.

Aikasemmalla subbarilla velodyne dd18plus oli jako tehty oppossa 50hz. Tällöin subbari kävi rauhassa nukkumaan useimmilla rock levytyksillä ja välillä saattoi herätä. Mutta esim Norah Jonesin musiikissa riitti energiaa pitämään subbarin mukana. Monesti siitä hevi ja rock musiikin äänityksestä ei erotu rummut eikä oikeen mikään muukaan.

Hyvä esimerkki todella heikosta laadusta ja huonosta äänityksestä on uusimmat Dream theater ja uusin gunnari tuotanto. Luulen että jugurttipurkkikitaralla ja lasten leikkirummuilla voisi saada paremmat saundit...
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa näistä täällä mainituista ns. helvetin hyvän kuuloista metalli, proge jne hevi musiikista on soundiltaan melkosta kompura ja diskantti paskaa, semmosta suttua ja puuroa eikä todellakaan pysty kuuntelee kovalla. Näissä genreissä on vain muutama hyvän kuuloinen levytys, jotka oli onneksi mainittu myös täällä.

Lisäisin vielä listaan wheel: Resident Human sekä The ocean uusimman tuotannon.

Kun haukun jotain äänenlaadultaan huonoksi, en ota kantaa itse musiikkiin. Suurin osa rock, hevi ja proge musasta ei tunnu kovallakaan kehossa tai saa penkkiä tärisemään. Esim. monissa kevyen musiikin levytyksissä äänen auktoriteetti tuntuu kehossa, munissa, lattiassa. Monissa levytyksissä jopa naisartistin ääni sisältää enemmin bassoa kuin moni metalli äänitys.

Aikasemmalla subbarilla velodyne dd18plus oli jako tehty oppossa 50hz. Tällöin subbari kävi rauhassa nukkumaan useimmilla rock levytyksillä ja välillä saattoi herätä. Mutta esim Norah Jonesin musiikissa riitti energiaa pitämään subbarin mukana. Monesti siitä hevi ja rock musiikin äänityksestä ei erotu rummut eikä oikeen mikään muukaan.

Hyvä esimerkki todella heikosta laadusta ja huonosta äänityksestä on uusimmat Dream theater ja uusin gunnari tuotanto. Luulen että jugurttipurkkikitaralla ja lasten leikkirummuilla voisi saada paremmat saundit...
Kiitos muuten kun mainitsit tuon The Oceanin, ei ollenkaan hassumpi bändi näköjään. Vaikka olenkin aivan nuupelo hifi asioissa, niin luulen että erilaisilla laitteistoilla voi sama musiikki välittyä kuulijalle erilaisen kuuloisena. Jotkut sitten taas käyttää laitteittaan kuunnellakseen musiikkia, ja jotkut käyttävät musiikkia kuunnellakseen laitteistoaan.
 
Kiitos muuten kun mainitsit tuon The Oceanin, ei ollenkaan hassumpi bändi näköjään. Vaikka olenkin aivan nuupelo hifi asioissa, niin luulen että erilaisilla laitteistoilla voi sama musiikki välittyä kuulijalle erilaisen kuuloisena. Jotkut sitten taas käyttää laitteittaan kuunnellakseen musiikkia, ja jotkut käyttävät musiikkia kuunnellakseen laitteistoaan.
Ja joskus musiikin ääni paranee laitteiston parantuessa tiettyyn pisteeseen ja sitten tulee itse musiikissa rajat vastaan. Sitten kaiutin alkaa toistamaan vaan virheitä ja kaikki käy korvaan! Oma esimerkki on että moni rock musiikki soi vaikka radiotehnica s90 mukavemmin/ paremmin ku vaikka kalliista 10ke geneleceistä
 
Ja joskus musiikin ääni paranee laitteiston parantuessa tiettyyn pisteeseen ja sitten tulee itse musiikissa rajat vastaan. Sitten kaiutin alkaa toistamaan vaan virheitä ja kaikki käy korvaan! Oma esimerkki on että moni rock musiikki soi vaikka radiotehnica s90 mukavemmin/ paremmin ku vaikka kalliista 10ke geneleceistä
Onko käynyt mielessä että on muitakin merkkejä kuin Gene, varsinkin metallille?
 
Suurin osa näistä täällä mainituista ns. helvetin hyvän kuuloista metalli, proge jne hevi musiikista on soundiltaan melkosta kompura ja diskantti paskaa, semmosta suttua ja puuroa eikä todellakaan pysty kuuntelee kovalla. Näissä genreissä on vain muutama hyvän kuuloinen levytys, jotka oli onneksi mainittu myös täällä.

Lisäisin vielä listaan wheel: Resident Human sekä The ocean uusimman tuotannon.

Kun haukun jotain äänenlaadultaan huonoksi, en ota kantaa itse musiikkiin. Suurin osa rock, hevi ja proge musasta ei tunnu kovallakaan kehossa tai saa penkkiä tärisemään. Esim. monissa kevyen musiikin levytyksissä äänen auktoriteetti tuntuu kehossa, munissa, lattiassa. Monissa levytyksissä jopa naisartistin ääni sisältää enemmin bassoa kuin moni metalli äänitys.

Aikasemmalla subbarilla velodyne dd18plus oli jako tehty oppossa 50hz. Tällöin subbari kävi rauhassa nukkumaan useimmilla rock levytyksillä ja välillä saattoi herätä. Mutta esim Norah Jonesin musiikissa riitti energiaa pitämään subbarin mukana. Monesti siitä hevi ja rock musiikin äänityksestä ei erotu rummut eikä oikeen mikään muukaan.

Hyvä esimerkki todella heikosta laadusta ja huonosta äänityksestä on uusimmat Dream theater ja uusin gunnari tuotanto. Luulen että jugurttipurkkikitaralla ja lasten leikkirummuilla voisi saada paremmat saundit...
Täältä kiitokset Resident Humanin informoinnista. Wheel -levyltä pari biisiä ( töissä:)) kuuntelin ja heti upposi!
 
Ja joskus musiikin ääni paranee laitteiston parantuessa tiettyyn pisteeseen ja sitten tulee itse musiikissa rajat vastaan. Sitten kaiutin alkaa toistamaan vaan virheitä ja kaikki käy korvaan! Oma esimerkki on että moni rock musiikki soi vaikka radiotehnica s90 mukavemmin/ paremmin ku vaikka kalliista 10ke geneleceistä
Jaa-a. Tunnistan kyllä tuon metallin huonolaatuisuuden hyvinkin. Silti en näkisi, että mitä kalliimmat laitteet, sen kauheampaa on kuunnella metallia.

Minulle on tullut vain selvää parannusta kun siirryin koko setin ostohinnoissa suurin piirtein 1000 € > 3000 € > 4500 € > 6000 € > 8000 € > 10k € ja akustiikassa 0 € > 250 € > 600 € > 900 € > 4500 €.

Metalli oli raskasta kuunnella aluksi. Nimenomaan äänen terävyys ja riipivyys kävi korviin. Lisäksi signaalin leikkautumistakin sai kytätä.

Isoin parannus metalliin tuli kohdallani ehkä vahvistimesta. Kakkosena akustoinnista. Kaksi ylintä porrasta edustavat tätä tasoa. Olisihan se kiinnostavaa, jos käyrät lähtisikin takaisin alaspäin tästä.

Kaikki levyt eivät toki parantuneet ja huono kuuluu entistä huonommin, hyvä entistä paremmin. Mutta sanoisin karkeasti, että vähintään mukiinmenevää kuunneltavaa lähikuunteluun löytyy 75-80 prosentista metallia.

Samalla minustakin ketjusta löytyy turhan kompressoitua kamaa. Toinen on tarve tehdä äänestä riipivä ettei kovempaa pysty nautinnollisesti kuuntelemaan.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
No mielestäni Insomniumin kohdalla tuo pätee ainoastaan muutaman viimeisimmän levyn kohdalla. Aiemmat kyllä melkoista kompurapuuroa vaikka musiikki itsessään mainiota onkin.
Pahasti kompuroi ainakin "Across the Dark".

Näitä ylikompuroituja sinänsä musiikillisesti hienoja lättyjä on muitakin suomalaisissa. Mm. Battleloren levyt "...Where the Shadows Lie" ja "Swordsong", Mors Principium Estin "The Unborn". Amorphisillakin samaan suuntaan. Strato välillä. Jne.

Koko metalligenre ei ole kuitenkaan tätä, vaan aika selviä erojakin on parempaan, onneksi.
 
Pahasti kompuroi ainakin "Across the Dark".

Koko metalligenre ei ole kuitenkaan tätä, vaan aika selviä erojakin on parempaan, onneksi.
No joo. Mielestäni Winter's Gate oli ensimmäinen asiallinen tuotanto bändiltä. Ei ne nyt välttämättä vieläkään ehdotonta kärkeä ole mutta asiallisia verraten aiempaan tuotantoon.

Kyllähän niitä hyviä ja edes kohtuullisia tuotantoja löytyy metallin puolelta paljonkin. Oikeastaan kaikkea pystyy myös kuuntelemaan jos settinsä rakennuksessa ottaa huomioon metallin asettamat rajoitteet. Itse olen koittanut omaa settiäni rakentaa niin että se musiikin seuraaminen paranisi samalla sen kuunneltavuuden säilyttäen. Avainasemassa on laitteita valitessa kuunnella niitä oikeasti monipuolisesti niillä ankeimmillakin äänitteillä eikä pelkästään niillä huipputuotannoilla. Siis jos haluaa sellaisen setin jolla musiikista pystyy laajasti nauttimaan. Siitä äärimmäisestä erottelusta ei paljoa hyötyä ole jos se vie elon musiikin kuuntelusta.
 
Jaa-a. Tunnistan kyllä tuon metallin huonolaatuisuuden hyvinkin. Silti en näkisi, että mitä kalliimmat laitteet, sen kauheampaa on kuunnella metallia.

Minulle on tullut vain selvää parannusta kun siirryin koko setin ostohinnoissa suurin piirtein 1000 € > 3000 € > 4500 € > 6000 € > 8000 € > 10k € ja akustiikassa 0 € > 250 € > 600 € > 900 € > 4500 €.

Metalli oli raskasta kuunnella aluksi. Nimenomaan äänen terävyys ja riipivyys kävi korviin. Lisäksi signaalin leikkautumistakin sai kytätä.

Isoin parannus metalliin tuli kohdallani ehkä vahvistimesta. Kakkosena akustoinnista. Kaksi ylintä porrasta edustavat tätä tasoa. Olisihan se kiinnostavaa, jos käyrät lähtisikin takaisin alaspäin tästä.

Kaikki levyt eivät toki parantuneet ja huono kuuluu entistä huonommin, hyvä entistä paremmin. Mutta sanoisin karkeasti, että vähintään mukiinmenevää kuunneltavaa lähikuunteluun löytyy 75-80 prosentista metallia.

Samalla minustakin ketjusta löytyy turhan kompressoitua kamaa. Toinen on tarve tehdä äänestä riipivä ettei kovempaa pysty nautinnollisesti kuuntelemaan.
Joo tossa perus hintaluokassa saundit vielä paraneekin ja tosiaan puhun kovaa kuuntelusta. Esim valtaosa metallista ja progesta ei sisällä paljoa bassoenergiaa ja se vähä jää kaiken muun alle. Sekin osaltaan vaikuttaa riipivyyteen. Toki hiljaa ja nätisti soi ihan nätisti. Tuo metallin ja rock genren uhmakkuus ja vaarallisuuden tunne jää kokonaan pois tämän vääränlaisen miksauksen takia
 
Revocation - tämä bändi ollut suosikeissa jo jonkin aikaa, mutta nyt vähän isommalla volumella kotona soitettuna tajusin kuinka hyviä äänitykset ovat. On tiukkaa ja erottelevaa bassomätkettä ja kehuttu kitaristi pääsee silti selkeästi esiin. Tämän bändin kitaristi on saanut Aleksi Laihon tavoin jo useamman maailman paras metallikitaristi-maininnan.
Laitetaan nyt vaikka esimerkiksi tänään kuunnellut albumit Deathless ja Empire of the Obscene joiden erinomainen sointi nyt tuoreessa muistissa.
 
Revocation - tämä bändi ollut suosikeissa jo jonkin aikaa, mutta nyt vähän isommalla volumella kotona soitettuna tajusin kuinka hyviä äänitykset ovat. On tiukkaa ja erottelevaa bassomätkettä ja kehuttu kitaristi pääsee silti selkeästi esiin. Tämän bändin kitaristi on saanut Aleksi Laihon tavoin jo useamman maailman paras metallikitaristi-maininnan.
Laitetaan nyt vaikka esimerkiksi tänään kuunnellut albumit Deathless ja Empire of the Obscene joiden erinomainen sointi nyt tuoreessa muistissa.
Revocation on kova. Itselle aukesi The Outer Onesien myötä jonka nimikkobiisi on ihan klassikkokamaa..
 
Rivers Of Nihil: Where Owls Know My Name. Laittakaa tuolta lätyltä vaikka The Silent Life soimaan. Tosi hyvin tuotettu albumi.
 
Enpä muista oliko aiemmin mainittu jo ketjussa mutta Omnium Gatherumin The Redshift ja New World Shadows saundaavat varsin hienolle. Muistaakseni Beyond myös. No toki joillekkin nämäkin on tylsää ja liian siloiteltua. No itselleni toimii :).
 
NecroticGoreBeast ja levy Human Deviance Galore. Melkoisen lyijyistä ja soundit kerrankin tukee musiikin energiaa mielestäni.
 
Semmoinen metallilevy joka kuulostaa meikäläisen vehkeillä erinomaiselta, kuulostaa herrojen erottelevammilla laitteilla ihan paskalta. Enpä taida kehdata edes mainita mitään enää tässä ketjussa.:censored:

Edit. Todistaakseni pointtini mainitsen nyt kuitenkin Evergrey - Escape The Phoenix
 
Back
Ylös