Rasiakelkka

silmaauki

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
18 165
Kaupunki
Tois pual jokke
Kun noista levysoittimen matoista, alustoista ja muistakin on oma aiheensa, niin laitetaanpas tälläinenkin vielä lisäksi. Eli kuinka suuri merkitys sillä rasiakelkalla on ja minkälaisia kokeiluja olette kenties tehneet ja minkälaisiin lopputuloksiin päätyneet.

Tietääkseni useimmiten perusrasiakelkat on tehty alumiinista, paremmat on sitten tehty eksoottisemmista materiaaleista kuten magnesiumista, puusta jne.

Entä mitkä kaikki asiat on SME-tyyppisten rasiakelkkojen osalta standardoitu? Onko rasianruuvien paikat aina yhtä etäällä (rasian kiinnityspisteestä) tai onko paino aina tietyissä rajoissa?

Itselläni on tuossa FR 11 varressa SME-kiinnitys ja ajatuksena olisi ostaa siihen toinen rasiakelkka. Luultavasti siihen ihan tuollainen peruskelkka passaisi. Vaan jotain lisäinfoa olisi kiva saada ennen hankintaan.

Tänne saa sitten tieytysti heittää ihan mitä tahansa muutakin rasiakelkkoihin liityviä asioita. ;)
 
Traditionaalisessa SME-kelkassahan ruuveille on pyöreät reiät ja overhang säädetään varren paikkaa liu'uttamalla.

IMG_5038.jpg

kuvassa vasemmalla


Japanilainen 'Technics-kelkka' sopii technisesti SME -bajonettiin, joskin kiristyspinnejä on vain yksi (yläpuolella), ja rasian kiinnitysreiät ovat pitkät, eli rasian paikkaa kelkassa voi säätää.


290226.jpg


Mekaaniset mitat pääpiirteissään ja kytkentä noudattavat tiettyä käytäntöä, mutta massaa ei ole vakioitu.
Periaatteessa rasia on Technics-kelkassa oikeassa paikassa, kun neulan kärki on 50mm etäisyydellä bajonetin hartioista.


edit: lisätty kuva varsinaisesta herkkupalasta :D

ORTLH8000.jpg
 
Jos massaa ei ole vakioitu, niin miten kelkan massa pitäisi suhteuttaa rasiaan ja varteen? Vai onko sillä juuri mitään väliä?

Tuollaista Technicsin kelkkaa olen ebaysta katsellut. Melkein pistän tuollaisen tilaukseen.
 
Se kelkka lisää ihan maalaisjärjen kanssa ajateltuna varren/kombon tehollista massaa ja sitä kautta sen avulla on mahdollista tehdä jonkinmoisia säätöjä resonanssikäyttäytymiseen sen käytetyn rasian kanssa. Toinen ihan käytännön asia, mikä itsellä tullut vastaan on se, että esim raskaan rasian kanssa tuommoinen kevyt SME-tyyppinen kelkka tuo enemmän pelivaraa vakiona varressa olevien vastapainojen kanssa. Raskas rasia ja raskas kelkka -> mahdollisesti ongelma ja pitäisi hommata raskaampi vastapaino.

Tietty kelkan materiaaleilla, muodolla ja toleransseilla kelkan liitoksen suhteen jne on oma vaikutuksensa soundiin, mutta se lienee jo hieman tarkempaa ja hienosyisempää hommaa se niiden arviointi..
 
Raskaammat kapistukset, kuin varteen on tarkoitettu? Syntyykö varteen jännitystä, menneekö varsi luokille! Merkitys. Kun kerran on niin hienosyistä hommelit.
 
Olisko suositella Yamaha YP-D6 -levariin vaihtokelkkaa? Tulis ehkä testattua jotain toista äänirasiaa, kun olis varalla toinen rasiakelkka...
 
^no jos ostat esim. ortofonin rasian niin osta ortofonin kelkka. Niissä on taatusti joku synenergia etu :p

ps. ite hankin just uuden "aidon" Technicsin kelkan. Hinta on aika jäätävä verattuna kilpailijoihin (siis prosenteissa).
 
Laadukkaan kelkan mukana saa myös pääsääntöisesti paremmat johdot.
 
Jos Azimuth kulman hienosäätö on tarpeellinen niin silloin voisi harkita esim. Sumiko HS12 rasiakelkkaa.
 
Mikäs juttu se on ku joissakin metallisissa rasiakelkoissa menee oma maadoitusjohto fingerliftiltä kelkan perälle? Saako sen nappaista pois? Omissa tälläset:

5b9d8708-f739-d0ac.jpg


Eli figerlift on kummassakin käytössä olevassa kelkassa irtonainen eikä kiinteästi kiinni kelkassa ja siitä menee maadoitusjohto tuonne kelkan perälle. Idea of that?

Jarno
 
Mikäs juttu se on ku joissakin metallisissa rasiakelkoissa menee oma maadoitusjohto fingerliftiltä kelkan perälle? Saako sen nappaista pois? Omissa tälläset:

5b9d8708-f739-d0ac.jpg


Eli figerlift on kummassakin käytössä olevassa kelkassa irtonainen eikä kiinteästi kiinni kelkassa ja siitä menee maadoitusjohto tuonne kelkan perälle. Idea of that?

Jarno
Hoitaiskohan tuo kuuntelijan maadoituksen levyn puolta vaihdettaessa?
 
Tietty kelkan materiaaleilla, muodolla ja toleransseilla kelkan liitoksen suhteen jne on oma vaikutuksensa soundiin, mutta se lienee jo hieman tarkempaa ja hienosyisempää hommaa se niiden arviointi..

Siis vaikutus on yllättävänkin suuri..itse testaillut tuollaisen Ortofonin peruskelkan (LH-2000), alumiininen, 12g ja tuollaisen kustomisti cocobolo -puusta tehdyn kanssa, 13,5g litz -johdoilla, rasiana EMT TSD15 ja 103 alukuorella. Luonnollisuusaspekti ensimmäisenä pistää kuunnellessa korvaan, ei kihise, sävyt oikeammat jne.

Samoilla rasioilla sellainen halpisperuskelkka, samassa varressa (Schick 12"), n. 7g, kaikista surkein esitys äänenlaadullisessa mielessä. Että kyllä niillä toden totta on eroa.

Tuo Mallaksen mainitsema Ortofonin herkku urushi -lakkauksineen saundaa taatusti hienosti 'oikeassa' ympäristössä.

-J
 
Tämäkin aihe tuli taas ajankohtaiseksi luettuani uusimman Hifimaailma lehden.
Käytössäni on tällä hetkellä Pioneerin rasiakelkka, Yamahan alkuperäinen on saman muotoinen paitsi että se on rei'itetty. Pioneerin kelkassa on myös rasian ja kelkan rungon välissä tuollainen millin paksuinen metallilevy, mahtaako siitä olla haittaa vai hyötyä? Entä onko tuosta rei'iteksestä hyötyä?



 
^Vähän myöhäinen vastaus, mutta juuri tänään itse opin yhden oleellisen asian, mitä nuo reijät saa aikaiseksi. Reijityksellä tai sen puuttumisella voidaan vaikuttaa rasiakelkan painoon ja siten sillä on mahdollisuus vaikuttaa varsi&rasiayhdistelmän painoon ja sillä taas on omat vaikutuksensa.
 
Back
Ylös