Levysoitin 2000€ hintaluokassa

Joo, pitää olla säädöissä ja ”vääristä” palikoista kasattuna ei vaan laula.
No näin minäkin olen ymmärtänyt.. Olen nimittäin päässyt aikanaan PekkaY:n luona Porissa kuulemaan sellaisen demon, että oksat pois. Että onhan se hieno soitin, sitä ei voi kiistää.
 
Kiitos kommenteista. Onneksi en ehtinyt innostua Michellistä täpöllä, ei kuulosta säätämisen osalta minulle sopivalta.
 
Kiitos kommenteista. Onneksi en ehtinyt innostua Michellistä täpöllä, ei kuulosta säätämisen osalta minulle sopivalta.
Itselläni on Technics SL-1200GR. Osaan säätää vinyylisoittimen mutta Teknaria ei pahemmin tarvitse säätää. Vähän kun tingit niin saat siihen 2000 €:n budjetilla ehkä Nagaoka MP-200:en äänirasiaksi. Myös Ortofoneja toki paritetaan perinteisesti Teknarin kanssa mutta omaan korvaan Nagaoka oli iso päivitys siihen ja sopii tuohon äänivarteen erinomaisesti. Tietenkin jos säätämistä haluaa minimoida niin Ortofonilla on myös PnP-äänirasioita aika korkeallekin tasolle. Ei tarvitse edes kohdistaa rasiaa, jos luottaa että se on tehtaalla laitettu hyvin.
 
Jep, itselläni on ollut Gyrodec ainakin 25 vuotta ja olen vieläkin varsin tyytyväinen siihen. Itse en ole niinkään innostunut soittimen säätämisestä ja vasta äskettäin sain päivitettyä varren ja rasian. Alun perin siinä oli kiinni Regan varsi ja Audioquestin MC-rasia, jotka toimivat kuin junan vessa. Noin 20 vuotta meni mukavasti tuolla kokoonpanolla, mutta sitten tältä foorumilta löytyi Michellin HR-virtapalikka, joka vaati myös moottorin vaihdon, koska soitin oli niin vanhaa mallia... Moottori löytyi kätevästi valmistajalta hyllystä, joten se päivitys saatiin tehtyä.

Sitten kohdalle sattui sopivasti hieman käytetty BenzMicron Wood SL -rasia ja sitten innostuin vaihtamaan samalla myös varren, kun selvisi, että Roksanin Artemiz-varsi sopii Gyrodeciin ja sellainen oli sopivasti kotikulmilla tarjolla... Onneksi sain paikalliselta vinyyligurulta hieman apua soittimen virittämisessä ja lopputulos on varsin maukas. Suosittelen lämpimästi Gyrodecia 😁
 
^ Samaa vois sanoa myös muutamasta Saksalaisesta valmistajasta ja on noissa Teknareissakin ollut ongelmia...
 
Minulla on 48 harrastusvuoden aiakana ollut yksi BSR, kaksi Dualia ja kaksi Pro-Jectia. Viime jouluksi hankin Technics SL-1200GR:n Ortofon 2M bronze-rasialla, jotka mahtuvat mainittuun 2 k€ hintaluokkaan.

Tätä soitinta tuskin enää vaihdan mihinkään. Se on tukevan tuntuinen, pysyy säädöissään, ei ole herkkä runkoäänille, ei tuota selvästi kuuluvaa wow&flutteria eikä minun käyttämilläni volumeilla myöskään kuuluvaa jyrinää. Kaikissa aikaisemmissa soittimissani oli edellä mainitsemistani puutteista vähintään kolme, vaikka eivät kaikki olleet malliston edullisimmasta päästä.
 
Tietenkin jos säätämistä haluaa minimoida niin Ortofonilla on myös PnP-äänirasioita aika korkeallekin tasolle. Ei tarvitse edes kohdistaa rasiaa, jos luottaa että se on tehtaalla laitettu hyvin.
Lukasin muuten että Technics levareissa tarvii laittaa kiinni se lisäpuntti jos meinaa käyttää tuota Pnp-äänirasiaa. Se on meinaa niin painava yhdistelmä se kelkka+äänirasia.

@Anatoli Kannattaa muistaa myös se että vaikka noita Ortofonin 2M neuloja on monta ne ei kaikki toimi samaan rasiaan. Red ja Blue on yhteensopivia ja sitten Bronze sekä Black jakavat saman rasian. Mitä olen lueskellut netistä ja itsekkin huomasin kun vielä Blue oli käytössä, oli että se rasia sopii hyvin yhteen tuon 1200 mallin kanssa. Mikäli ei itse jaksa säädellä, niin tuo pnp on oiva ratkaisu varsinkin Technics 1200 tyyliselle soittimelle.

Ei taida noita Ortofon PnP olla varastossa millään kaupalla suomessa.
Edit: Alankomaissa näyttää olevan varastossa ainakin tuota Blue PnP. Ei ole tuttu sivu mulle:
 
Viimeksi muokattu:
Eikös nuo 2M kaikki ollu yhteensopivia, mutta ei saa täyttä hyötyä, jos tempoo mustan neulan punaseen rasiaan. Nuo 2M neulat ei tietty kummempia ole mitä vanhemman polven om sarjalaiset, jos vaan hionta on sama. Ämmäläiset on vaan puettu seksikkäämpään kuoreen.
 
Eikös nuo 2M kaikki ollu yhteensopivia, mutta ei saa täyttä hyötyä, jos tempoo mustan neulan punaseen rasiaan. Nuo 2M neulat ei tietty kummempia ole mitä vanhemman polven om sarjalaiset, jos vaan hionta on sama. Ämmäläiset on vaan puettu seksikkäämpään kuoreen.
Juu sopivat toki, mutta juuri se että ei sitten saa täyttä hyötyä. Hyvä kun mainitsit.
 
Hieman kyllä ihmettelen tuota Michelin säätämisen vaikeutta. Ei minulla ole ollut minkäänlaista ongelmaa säätää omaa soitintani, joka tosin on Gyro SE. Soitin tasaiselle alustalle ja sen jälkeen kolmesta säätöruuvista säätäen soitin suoraan.
Mikäli halua soittimen päivitykseen löytyy, niin sekin onnistuu suhteellisen helposti.
 

Liitteet

  • 775E6A01-4727-4B7A-B4C4-5346773A7E0A.jpeg
    775E6A01-4727-4B7A-B4C4-5346773A7E0A.jpeg
    157,6 KB · Katsottu: 55
Hieman kyllä ihmettelen tuota Michelin säätämisen vaikeutta. Ei minulla ole ollut minkäänlaista ongelmaa säätää omaa soitintani, joka tosin on Gyro SE. Soitin tasaiselle alustalle ja sen jälkeen kolmesta säätöruuvista säätäen soitin suoraan.
Mikäli halua soittimen päivitykseen löytyy, niin sekin onnistuu suhteellisen helposti.

Levysoittelut suurella osalla menny siihen suuntaan että soitin pitäs olla lähempänä cd-soitinta, plug and play.
 
Mulla on nyt Michell Gyro ja Technics sl-1200. Rasiana Gyrossa vanha Benzin Ryby3 mc ja Teknarissa Audio technican At-VM95E.
Mielenkiintoinen kokeilu on soittaa Teknaria Projectin riaalla joka syöttää diginä Linn Akuratelle, toki tuo Teknarin rasia olisi kiva päivittää hiukan parempaan. Toisen laitan maailmalle kesän aikana.
 
Hieman kyllä ihmettelen tuota Michelin säätämisen vaikeutta. Ei minulla ole ollut minkäänlaista ongelmaa säätää omaa soitintani, joka tosin on Gyro SE. Soitin tasaiselle alustalle ja sen jälkeen kolmesta säätöruuvista säätäen soitin suoraan.
Mikäli halua soittimen päivitykseen löytyy, niin sekin onnistuu suhteellisen helposti.
Itsekin olen Gyrodecin omistanut ja ei sen säätäminen vaikeaa ole, mutta se on kaukana plug and play -tyyppisestä ratkaisusta kun tilaaja nimenomaan ilmoittaa, että on ihan käsi ja haluaa helpon.

Ja mitä noihin ”palikoihin” tulee, niin aika moni on sitä mieltä, että SME V ei ole tuossa match made in heaven. Kumpikaan ei yllä siinä parhaimpaansa. Siksipä ei ole ihme, että Michellin soittimia twiikataan paljon ja moni tekee siitä SME:en lisäämällä demppimassan ja vaihtamalla jouset kumilenkkeihin.

Se on soitin joka vaatii säätämistä ja ajaa helposti virittelyosastolle.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on Technics SL-1200GR. Osaan säätää vinyylisoittimen mutta Teknaria ei pahemmin tarvitse säätää. Vähän kun tingit niin saat siihen 2000 €:n budjetilla ehkä Nagaoka MP-200:en äänirasiaksi. Myös Ortofoneja toki paritetaan perinteisesti Teknarin kanssa mutta omaan korvaan Nagaoka oli iso päivitys siihen ja sopii tuohon äänivarteen erinomaisesti. Tietenkin jos säätämistä haluaa minimoida niin Ortofonilla on myös PnP-äänirasioita aika korkeallekin tasolle. Ei tarvitse edes kohdistaa rasiaa, jos luottaa että se on tehtaalla laitettu hyvin.

Pari kysymystä on, mutta etten sotke tätä keskustelua, niin kysäisen asiasta tuolla Teknarin hifikäyttö- ketjussa.. Jos suinkin sopii.
 
Olen vuosikymmeniä kummastellut näitä ”ei pysy säädöissä” keskusteluja yhden sun toisen soittimen osalta. Jokainen voi tietysti olla mitä mieltä tahansa, mutta suurin keskustelijoiden massa taitaa olla sellaisia henkilöitä, jotka eivät koskaan ole omistaneet soitinta, josta puhuvat. Kyllähän keskustelua on käyty jo 80 luvulta ettei Sondek, Thorens, Michell tai vaikkapa Oracle pysy säädöissä – melkoista tarinaa. Yleensä suurin syy on siinä, ettei soittimen perussäätöjä ole saatu kohdalleen tai on vaan pitänyt heittää peruste sille, miksi soitin tuli vaihdettua. Onhan toki mahdollista, että jouset kuoleutuvat tai että kuminauhat kovettuvat ja soitin näin muuttaa olemustaan – siitähän kannattaakin ottaa stressiä.

Opettelin ensimmäisen kerran GyroDecin säätämisen muistaakseni vuonna 1987 – ensin modifioidulla Rega RB 300 varrella ja sitten SME IV varrella – kuten joku kirjoittikin SME ei välttämättä ole se juttu Michellissä, eikä näin ollut tuolloinkaan. Vaihdoin SME:n tilalle MØRCH:in varren. Menin harmikseni myymään laitteen ja tiedän sen soineen sellaisenaan aina vuoteen 2001, kunnes laite vaihtoi edelleen omistajaa. Jatkosta ei siis tietoa. Pari kertaa kävin vaihtamassa settiin rasian ja useamman kerran laakeriöljyn.

Toinen tarina onkin nämä modifikaatiot, innostuin Michellin jälkeen hankkiman Oraclen ja kuunneltuani aikani tahdoin jotain lisää. Meni pää sen verran sekaisin, että teetin välirunkoon demppimodit ja vaihdoin SME IV malliin V. Puoli vuotta meni siinä ”tikitysta ja ding dingä” kuunnellessa, olihan se tarkka vaan jokin häiritsi kaiken aikaa. Melkoinen urakka oli purkaa nuo dempit pois, mutta se kannatti. Tajusin vasta nyt, mikä oli Oraclen sointimaailma ja soittimen luonne. Sehän svengasi ihan kivasti, oli musikaalinen ja rytmikäs. Ei muuta kuin peli myyntiin. Hah, siitähän sai nyt vähemmän kuin mitä olisi saanut modattuna – ostajilla tuntui olevan tweak-maku suussa. Siinä meni monia vuosia Regojen kanssa ihmetellessä, Roy Gandyn kanssa oli sen verran hauska tehdä yhteistyötä.

No, tämähän ei jäänyt tähän – lukuisia soittimia tuli matkalla kuunneltua, kaikkihan ne ovat omalta osaltaan mainioita, jokaisessa oma luonteensa. Olin 90-luvun lopussa Brightonissa kapakassa hifituttujen kanssa ja ystäväni kaiutinsuunnittelija, joka silloin jo Celestionilla totesi, että huomenna tulet meille kuuntelemaan Michell GyroDecia. Harmaan aamun jälkeen singahdimme ottamaan savut perin englantilaisesta setistä. Tulin siihen tulokseen, että nyt on pakko ostaa taas Michell. Niinhän siinä sitten kävi, ostin 2004 Vähän erikoisemman version Michellin GyroDecista ja kasailin sen rauhassa skottivarrella. Olen viime vuodet keskittynyt lähinnä hyviin nauhoituksiin ja loistaviin prässeihin – musiikkia kuunnellen, ilman muuta. Öljyt tulee vaihdettua kerran vuodessa ja siinä samalla normaalia laajempi puhdistus. Rasian vaihdon yhteydessä tulee tehtyä muutamat säätökokeilut, jotta soittimen saa toimimaan valitun rasian kanssa korvaani miellyttävästi. Tätäkään ei tarvitsisi periaatteessa ihmetellä, jos pitäisi rasian aina samana.

Yhteenvetona, voihan se olla, että ikääntyvä korvani ei vaan kuule, että soitin muuttuu, mutta sen voin todeta, etten luule, että se muuttuu tai karkaa säädöistään. Soittimien modaus – juu, aina muuttuu ääni, vaan paraneeko laatu, ei ainakaan silloin kun alkuperäinen filosofia vaihtuu toiseksi.

No, kuka tykkää mistäkin – en haluaisi ikinä pyrkiä vaikuttamaan kenenkään makuasioihin, sillä jotkuthan tykkäävät jopa hapansilakasta.

Mukavaa ja musikaalista kesää kaikille.
 
Erinomaista tarinaa Usukselta! Itse ostin Gyrodecin 2003. Alkuun Rega RB-300 äänivarrella ja sitten Graham Model 2.2. Se oli loistava match! Perus virtalähteen päivittäminen HR PSU:lla oli hyvä veto. Sen jälkeen vielä hankin Orbe Platter Kitin, mutta olisi sen voinut jättää tekemättäkin - mutta ei se huono olut. Se kierteillä varustettu klamppi oli loistava. Kyllä soitin säädöissä pysyi kun perussäädön teki huolella. Siinä pitää huomioida tietysti cable dressing ja kaikki jotta jousitus toimii oikein.

Gyron ja vastaavien kanssa on helppo heittäytyä neuroottiseksi kaiken maailman jousien "resonanssiongelmien" kanssa jne jne. Mutta kyllä se perus konstruktio on siltään ihan riittävän toimiva kun säädöt on oikein ja sopivat osat yhdistettyä. Minulla olisi varmasti se sama Gyrodec edelleen ettei Mutanen olisi tuota SME:tä tarjonnut.

Monet tuntuvat tänä päivänä twiikkaavan Michellit ja Regat ihan joksikin muiksi soittimiksi. Itse en ole koskaan tuntenut vetoa moiseen.
 
Minulla se soittimen modaus alkaa aina piirustuspöydältä,eli kun olen saanut uuden idean niin pitkälle vietyä,ja siitä on synytynyt päätös sitä rakentamaan.
Varren rakentaminen alkaa aina plugin valmistuksella,josta sisämuotin puolikkaat.Uusimassa projektissa suunnatun hiilikuidun käyttö mahdollistaa jäykän,ja resonanssivapaan varren.Suunnatun hiilikuidun saan hiilikuitukudosta purkamalla.
Varren vaakaripustuksessa käytän pieniä keraamisia laakereita,jotka vaativat magneettikevennyksen.
Samoin rasikelkka tulee suuntausta hiilikuidusta.12” varren tilavuus on varsin suuri,jonka massa kuitenkin kohtuullinen sen rakenteesta johtuen.Samoin varren muoto vaikuttaa efektiiviseen massaan.
Samoin laakereille tulee väläyksen säädöt,joilla estetään laakereiden resonanssit.
Pystylaakeri suuritilavuuksinen,jossa magneettikevennys.Laakeriin tulee paksu silikoniöljy,jolloin ei tarvitse erillistä antigsate säätöä.
 
Back
Ylös