Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nauhuri | Type I (ferro) +dB | Type II (kromiekvivalentit) +dB | Type IV (metalli) +dB |
Akai GX-F90 | 3.8 | 5.5 | 5.6 |
JVC KD-A7 | 7.5 | 5.5 | 7 |
Nakamichi 1000 ZXL | 6-7 | 6-7 | 9 |
SAE C4 | 3 | 3 | 3.25 |
Nakamichi 700 ZXL | 7 | 5.8 | 10 |
NAD 6050C | 7.2 | 4.8 | 4 |
Dual C844 | 9 | 6 | 6.2 |
ReVox B-710 | 5 | 5.5 | 7.9 |
Technics M275X | 6.5 | 6 | 4.8 |
Minulla 80-luvulla kohina (esim. ULA) kuulosti erilaiselta kuin nykyään. Iän myötä on näköjään tullut automaattinen kohinanvaimennin, ei sentään vielä kohinasalpaa...Sen muistan, että joskus -80 luvulla kohis niin maan perusteellisesti
Tuli nuorena nauhoitettua todella kuumana Akain GX-F31. Siinä oli VU mittarit vaikka olikin fluorecent patsasmittarit. Nykynauhureilla näyttää moni vanha nauha nauhoitetun niin että menee mittarit väliin päätyyn asti. Silti en säröä kuule. Todella hyvä laatuisia nauhoituksia vuodesta 1982 siis Akailla sai.Nyt kun keskustellaan kaseteista, niin hieman noista eri nauhalaaduista Type I, II ja IV. Yleinen luulohan on, että erityisesti metallinauha kestää äänittäää enemmän "kuumana" kuin muut nauhat. Kriteerinä on pidetty THD-särön 3% raja-arvoa. Eräs kaveri selaili vanhoja amerikkalaisia hifi-alan julkaisuja ja niiden testejä keräten dataa, kuinka kuumana nauhat sallivat muutamissa dekeissä äänittää yli nolla-tason:
Nauhuri Type I (ferro) +dB Type II (kromiekvivalentit) +dB Type IV (metalli) +dB Akai GX-F90 3.8 5.5 5.6 JVC KD-A7 7.5 5.5 7 Nakamichi 1000 ZXL 6-7 6-7 9 SAE C4 3 3 3.25 Nakamichi 700 ZXL 7 5.8 10 NAD 6050C 7.2 4.8 4 Dual C844 9 6 6.2 ReVox B-710 5 5.5 7.9 Technics M275X 6.5 6 4.8
Nämä siis amerikkalaisten alan julkaisujen testituloksia. Jos nyt jotakin päättelee, niin Type I kasettien yliohjausvara ei välttämättä ole pienin tai toisaalta Type IV ohjausvara suurin. Esim NAD 6050C paras ohjausvara oli Type I nauhalla. Mitä parempi dekki, sitä vähemmän se on riipuvainen nauhan tyypistä. Pohjakohinatasoissa nauhatyyppien välillä on eroja, niitä sitten tasoitetaan muilla avuin ( Dolby, DBX etc.).
Menee siis kokorajoituksen kautta midi-koon laitteisiin, esim. Tästä Huomaa erikoinen liitäntätapa, on noita muitakin merkkejä, esim. Denon UDR-F07.Laitehyllyyn ei oikein mahdu enempää vermeitä, ei ainakaan standardi-kokoisia. Kasettisoitin olisi kuitenkin mukava saada pysyvästi kiinni settiin. Haussa olisi siis mahdollisimman pienikokoinen kasettisoitin, ei nyt ihan mitään walkmania mutta esim. joku laadukas pöytämallinen tai muuten vain kapea dekki. Ehdotuksia?
Tuolla näkyy olevan jotain juttua siitä. Varmaan ok. toistoon, äänityksiä ehkä ei kannattane tuolla ensisijaisesti tehdä. 40 vuotta vanhat vehkeet on yksilöitä, kukin tulee erikseen tsekata, kuinka selvinnyt vuosien saatosta. Tuon jos etämyyntinä otat, sinulla on kumminkin kuluttajansuojalain mukainen harkinta-aika ja palautusoikeus.Onko tälläinen Salora 6300 mistään kotoisin. Aika mötikkä mutta leveyden puolesta (30cm) voisi ehkä olla passeli.
https://hifi.asadonaarteet.net/tuotteet.html?id=20/1002278
Minulla on ollut tuo koko Saloran setti. Yllättävän varmatoiminen dekki siinä oli mutta muuten ei mikään ihmeellinen, aikansa perusnauhuri vailla mitään erikoistoimintoja. Dolby b siinä kuitenkin oli. Kyllä silläkin kasetteja kuunteli mutta jos vähänkään enemmän meinaa jotain nauhoitella niin suosittelen jotain muuta.Onko tälläinen Salora 6300 mistään kotoisin. Aika mötikkä mutta leveyden puolesta (30cm) voisi ehkä olla passeli.
https://hifi.asadonaarteet.net/tuotteet.html?id=20/1002278
Multa saa Doc tiedostona ohjelman, millä voi tulostella tämmösiä. 2 kpl mahtuu A4. Jos tarvetta..Löytyi taas yksi konsti tehdä ja tulostaa omia kasettien kansilehtiä, tällä kertaa online suoraan selaimesta. En ole kokeillut, mutta tästä.
Löytyi taas yksi konsti tehdä ja tulostaa omia kasettien kansilehtiä, tällä kertaa online suoraan selaimesta. En ole kokeillut, mutta tästä.
käytössä myös täällä.toimii.väritulostimella tulostelen.Löytyi taas yksi konsti tehdä ja tulostaa omia kasettien kansilehtiä, tällä kertaa online suoraan selaimesta. En ole kokeillut, mutta tästä.
Hm, aika epäillyttävä tutkimus, sillä esim. NADin (englanninkielisten foorumeiden kielellä Near Always Defective ) tulokset ovat aika outoja. Oikein säädetty laite ei voi tallettaa Type I:lle paremmin kuin Type IV:lle, sillä nelostyypin MOL on paljon korkeampi kuin ferronauhan.Nyt kun keskustellaan kaseteista, niin hieman noista eri nauhalaaduista Type I, II ja IV. Yleinen luulohan on, että erityisesti metallinauha kestää äänittäää enemmän "kuumana" kuin muut nauhat. Kriteerinä on pidetty THD-särön 3% raja-arvoa. Eräs kaveri selaili vanhoja amerikkalaisia hifi-alan julkaisuja ja niiden testejä keräten dataa, kuinka kuumana nauhat sallivat muutamissa dekeissä äänittää yli nolla-tason:
Nauhuri Type I (ferro) +dB Type II (kromiekvivalentit) +dB Type IV (metalli) +dB Akai GX-F90 3.8 5.5 5.6 JVC KD-A7 7.5 5.5 7 Nakamichi 1000 ZXL 6-7 6-7 9 SAE C4 3 3 3.25 Nakamichi 700 ZXL 7 5.8 10 NAD 6050C 7.2 4.8 4 Dual C844 9 6 6.2 ReVox B-710 5 5.5 7.9 Technics M275X 6.5 6 4.8
Nämä siis amerikkalaisten alan julkaisujen testituloksia. Jos nyt jotakin päättelee, niin Type I kasettien yliohjausvara ei välttämättä ole pienin tai toisaalta Type IV ohjausvara suurin. Esim NAD 6050C paras ohjausvara oli Type I nauhalla. Mitä parempi dekki, sitä vähemmän se on riipuvainen nauhan tyypistä. Pohjakohinatasoissa nauhatyyppien välillä on eroja, niitä sitten tasoitetaan muilla avuin ( Dolby, DBX etc.).
Hinta on ainakin suorituskykyyn nähden posketon. Hinta lienee muodostuu iän ja todellisen vintage arvon takia. Itse en ottaisi Saloraa.Onko tälläinen Salora 6300 mistään kotoisin. Aika mötikkä mutta leveyden puolesta (30cm) voisi ehkä olla passeli.
https://hifi.asadonaarteet.net/tuotteet.html?id=20/1002278