TIDAL - High Fidelity Music Streaming

Niin, kaikkihan riippuu toistoketjusta. Asioita voi tehdä oikein tai väärin tai vähän sinnepäin.
Ei siinäkään mitään uutta ole, aikoinaan jos halusi käyttää kasettien kanssa Dolby-kohinanvaimennusta joutui ostamaan laitteen jonka valmistaja oli maksanut lisenssimaksut Dolbylle ja käytti asianmukaisia piirejä.
On ne ilman MQA:takin high-res:iä. Kyllä dac näyttää näytteistykseks yleensä 88.2 tai 96khz, mikäli exclusive mode on päällä.
Ei kyllä pitäsi olla. Oletko varma ettei toistoketjusi tee softapurkua tai ylinäytteistystä?
 
Viimeksi muokattu:
^Mutta tuollaisen MQA raudan (siis lopullinen MQA purku/rendaaminen) kanssa loppuu harrastaminen meiltä hifisteltä, kun ei voida omaan makuun sopivaa digifiltteriä käyttää. -Joku hemmo MQA:lla päättänyt kaikkien puolesta, että tällä mennään nyt ja ikuisesti :D. Hanurista.
 
Mites exclusive moden kanssa menee, mistä se löytyy Ardroidissa, pitääkö olla työpöytäsovellus vai soittaa verkosta? Entä nuo samat Windowsissa?
Ei näy ainakaan wifin kautta striimatessa Bluesound 1 streamerilla koko asetusta Tidalissa. Toiminee kun yhteys DAciin on läppärin USB -liitännästä kaapelilla?
 
Viimeksi muokattu:
Pieni tarkennus; MQA:ssa on heikoimmillaan 13 ja parhaimmillaan 17 bittiä, eli ei ole aina edes cd-laatuista. Mutta asiassa on niin paljon muuttujia, ettei asia ole ihan niin muktavalkoista. Jos siis äänenlaadusta puhutaan.
Moni kappale Kuulosta silti MQA purettuna MQA Dacilla paremmalta kuin pelkkä hifilaatu. Mistä tämä johtuu?
 
On ne ilman MQA:takin high-res:iä. Kyllä dac näyttää näytteistykseks yleensä 88.2 tai 96khz, mikäli exclusive mode on päällä.
Tidal (esim. striimerissä, ja varmasti myös läppärissä jne.) purkaa ensimmäisen MQA vaiheen jokatapauksessa, ja tuolta se tosiaan näyttää DACissä.
Mutta DAC pitää olla myös lisäksi MQA dac, jotta ihan maaliin päästään, eli lopullinen purku ja da-muunnos.

(Itse olen kokeillut soittaa MQA:ta täysin purettuna Node 2 striimerin (MQA striimeri) analogisista tuloista ja hyvältä kuulostaa.
Mutta jos ohjaan signaalin (ei-mqa) DACiin, viimeinen purku jää tekemättä mutta hyvältä kuulostaa edelleen. khz:t näyttää juuri noita 88.2 jne.
Ehkä paremmalta kuulosti tuon erillisen dacin kautta puoliksi purtunakin, tuossa tulee sitten itse laitteen muu laadukkuus jo kuvioon.)
 
Niin, vertailiko joku niitä Diana Krall albumeita?
Omasta mielestäni kuulen eroa Hifi vs Master eli 44,1k vs 96k ja Master vs Master eli 96k vs 192k laatujen välillä.
Faktaa vai fiktiota?
 
Mites exclusive moden kanssa menee, mistä se löytyy Ardroidissa, pitääkö olla työpöytäsovellus vai soittaa verkosta? Entä nuo samat Windowsissa?
Ei näy ainakaan wifin kautta striimatessa Bluesound 1 streamerilla koko asetusta Tidalissa. Toiminee kun yhteys DAciin on läppärin USB -liitännästä kaapelilla?
Ainakin windowsin työpöytä sovelluksessa on kun valitsee oikeasta alakulmasta output devicen - more settings. Androidin sovelluksessa ei ole.
 
Tuo "master" sana on kyllä minusta hieman harhaanjohtava MQA Tidal kontekstissa. Mutta tosiaan jos esim. alun perin analogiselle nauhalle äänitetty ja miksattu & masteroitu julkaisu digitoidaan "hires", eli vaikkapa 24/96; mutta se sen jälkeen diginä uudelleen masteroidaan huonosti esim. lyttäämällä dynamiikka (jolloin se kuulostaa kova voluumiselle), ja se sitten tuodaan tuonne Tidaliin MQA Masterina, eihän se hääville kuulosta.

Ja myös toisin päin; jos aikaisempi digimasteri on huono ja nyt tuodaan uusi paremmin masteroitu MQA versio. Saundaa MQA versio paremmalta.

Olen sitä mieltä, että jos tuolla Tidalissa samasta levystä "Hifi" ja "Master" versiot kuulostaa vähänkään poikkeaville, esim. pienikin voluumiero, kyseessä ei ole MQA:n hienous/huonous vaan itse materiaali (levy masteri) on eri.
Taitaa olla Tidalin lanseeraama se "Master" -termi.....
 
Jahas, eipä se enää toimikaan kuten alkuun kuvittelin. Välillä valitttaa että pitää kirjautua Tidaliin, kun soitan Bluesoundin soitto-ohjelman kautta. Jos soittaa suoraan Tidalista Chromecast Audion kautta, niin tulee taas katko biisien väliin. Bluesoundilla soitettaessa (siellä valittuna Tidal) ei tule taukoja, mutta tosi usein valittaa tuota kirjautumista. Hankalaaon.

Odotan Spotifyn häviöttömällä toistolla olevaa versiota paljon, siitähän tuli jo ennakkotietoa. Jos toimii kuten Spotify tähän saakka ja toisto on pakkaamatonta häviötöntä CD-laatua, niin ei ole juurikaan arpomista minkä valitsen. Toimivasta systeemistä, jonka kanssa ei tarvitse leipoa aina kun alkaa kuuntelemaan, voin maksaa mielelläni saman kuin Tidalista.
 
Viimeksi muokattu:
Tidal (esim. striimerissä, ja varmasti myös läppärissä jne.) purkaa ensimmäisen MQA vaiheen jokatapauksessa, ja tuolta se tosiaan näyttää DACissä.
Mutta DAC pitää olla myös lisäksi MQA dac, jotta ihan maaliin päästään, eli lopullinen purku ja da-muunnos.

(Itse olen kokeillut soittaa MQA:ta täysin purettuna Node 2 striimerin (MQA striimeri) analogisista tuloista ja hyvältä kuulostaa.
Mutta jos ohjaan signaalin (ei-mqa) DACiin, viimeinen purku jää tekemättä mutta hyvältä kuulostaa edelleen. khz:t näyttää juuri noita 88.2 jne.
Ehkä paremmalta kuulosti tuon erillisen dacin kautta puoliksi purtunakin, tuossa tulee sitten itse laitteen muu laadukkuus jo kuvioon.)
No tämä sen selittää...

Softa purkaa ekan vaiheen tuosta ja lähettää sen dacille high-res PCM:nä. Taisin jossain nähdä, että Tidal suosittelee joka tapauksessa ulkoista äänikorttia/dacia käyttäessä klikkaamaan master laadun päälle, vaikka dac ei sitä osaisikaan purkaa. Tuskin tuo soittosofta muuten edes mahdollistaisi tuommoisia valintoja, että master laatu ja exclusive mode on päällä, mutta MQA ei.

Suora kopio TIdalin sivustolta:


MQA files are compressed through a process known as ‘Music Origami’ in order to make them small enough to stream or download. TIDAL utilizes MQA’s Core Decoder compression technology to achieve the first unfold and deliver higher than CD-quality. This first unfold is capable of an output of 88.2kHz or 96kHz.


MQA Renderers are capable of the second unfold. Renderers can come in the form of products such as Digital Analog Converters or headphones. When paired with a core decoder they can complete the final unfold enabling you to hear exactly what the artist created and recorded in the highest possible sound quality.
 
Moni kappale Kuulosta silti MQA purettuna MQA Dacilla paremmalta kuin pelkkä hifilaatu. Mistä tämä johtuu?
Koska MQA käyttää suotimia, joista joko pitää tai ei. Lisäksi parhaimmillaan MQA on cd:tä parempaa, muttei sisällä aidon hiressin laatua, mikäli tällä tarkoitetaan tiedoston sisältämän aidon informaation määrää. Nuo MQA:n "unfoldaukset", jotka nostattavat näytetaajuutta, ovat käytännössä upsamplausta. Eivät siis generoi varsinaisesti uutta informaatiota. Upsamplaus sen sijaan koetaan usein positiivisesti.

Tulee myös ymmärtää, että esim. monet vanhoista Warner-albumeista (yksi suurimpia MQA-tukijoita) on siirretty Tidaliin MQA:ksi "as is" batch-prosessina (massakäsittely), kun taas tuoreempi tavara on saattanut saada koko ketjun MQA-käsittelyn ja mahdollistaa siten 17 bitin resoluution ja pesee redbook-cd:n (eli esim. Tidalin hifi-laadun) tällä mittarilla.

Oleellisinta on kuitenkin ymmärtää viestin #3693 sisältö ja huolet, oli MQA:n äänenlaadusta sitten mitä mieltä tahansa.
 
No tämä sen selittää...

Softa purkaa ekan vaiheen tuosta ja lähettää sen dacille high-res PCM:nä. Taisin jossain nähdä, että Tidal suosittelee joka tapauksessa ulkoista äänikorttia/dacia käyttäessä klikkaamaan master laadun päälle, vaikka dac ei sitä osaisikaan purkaa. Tuskin tuo soittosofta muuten edes mahdollistaisi tuommoisia valintoja, että master laatu ja exclusive mode on päällä, mutta MQA ei.

Suora kopio TIdalin sivustolta:


MQA files are compressed through a process known as ‘Music Origami’ in order to make them small enough to stream or download. TIDAL utilizes MQA’s Core Decoder compression technology to achieve the first unfold and deliver higher than CD-quality. This first unfold is capable of an output of 88.2kHz or 96kHz.


MQA Renderers are capable of the second unfold. Renderers can come in the form of products such as Digital Analog Converters or headphones. When paired with a core decoder they can complete the final unfold enabling you to hear exactly what the artist created and recorded in the highest possible sound quality.
Noniin... Nuo unfoldaukset/Origamit ovat käytännössä upsamplausta, eli eivät varsinaisesti generoi uutta sisältöä. Kts. viestini ylhäällä.
 
Jahas, eipä se enää toimikaan kuten alkuun kuvittelin. Välillä valitttaa että pitää kirjautua Tidaliin, kun soitan Bluesoundin soitto-ohjelman kautta. Jos soittaa suoraan Tidalista Chromecast Audion kautta, niin tulee taas katko biisien väliin. Bluesoundilla soitettaessa (siellä valittuna Tidal) ei tule taukoja, mutta tosi usein valittaa tuota kirjautumista. Hankalaaon.

Odotan Spotifyn häviöttömällä toistolla olevaa versiota paljon, siitähän tuli jo ennakkotietoa. Jos toimii kuten Spotify tähän saakka ja toisto on pakkaamatonta häviötöntä CD-laatua, niin ei ole juurikaan arpomista minkä valitsen. Toimivasta systeemistä, jonka kanssa ei tarvitse leipoa aina kun alkaa kuuntelemaan, voin maksaa mielelläni saman kuin Tidalista.
Qobuz on myös tulossa viralliseksi suomeen piakkoin, meinasin itse harkita sitä. Spotify hifi kun tulee vasta loppu vuoden puolella, ihan varmasti sitäkin kokeilen.

Qobuksesta olen saanut todella positiivisen viban mitä olen lueskellut.
 
Noniin... Nuo unfoldaukset/Origamit ovat käytännössä upsamplausta, eli eivät varsinaisesti generoi uutta sisältöä. Kts. viestini ylhäällä.
Juu... näin se on.

Oletan kuitekin, että vs. hifilaatuun näissä on (hyvässä tapauksessa?) eri lähdemateriaali, joka saattaa olla parempi 😅 Käyttäjästä kiinni, että haluaako pitää master laatua päällä, vai tyytyä vain hifiin. Helppohan tuota on myös aina kokeilla.
 
Jahas, eipä se enää toimikaan kuten alkuun kuvittelin. Välillä valitttaa että pitää kirjautua Tidaliin, kun soitan Bluesoundin soitto-ohjelman kautta. Jos soittaa suoraan Tidalista Chromecast Audion kautta, niin tulee taas katko biisien väliin. Bluesoundilla soitettaessa (siellä valittuna Tidal) ei tule taukoja, mutta tosi usein valittaa tuota kirjautumista. Hankalaaon.

Odotan Spotifyn häviöttömällä toistolla olevaa versiota paljon, siitähän tuli jo ennakkotietoa. Jos toimii kuten Spotify tähän saakka ja toisto on pakkaamatonta häviötöntä CD-laatua, niin ei ole juurikaan arpomista minkä valitsen. Toimivasta systeemistä, jonka kanssa ei tarvitse leipoa aina kun alkaa kuuntelemaan, voin maksaa mielelläni saman kuin Tidalista.
Kun itselläni oli Tidal, toimi se bluesoundin (node 2) kautta ilman temppuilua, kirjautumisia. Ensimmäisellä kerralla vain kirjauduin. Siis bluesoundin oma sisäinen tidal.🤔
 
Mikseivät voi tarjota 24 bit / 96 kHz FLACina? Eikö tuo MQA:kin vie aika paljon kaistaa, vaikka häviöllisesti onkin pakattu.
 
Mikseivät voi tarjota 24 bit / 96 kHz FLACina? Eikö tuo MQA:kin vie aika paljon kaistaa, vaikka häviöllisesti onkin pakattu.
Mielenkiintoinen kysymys.

Tuota tukisi tällä hetkellä lähes jokainen dac. Tidalin mukaan MQA:n viemä kaista on max 9216 kbps, kun muistaakseni high-res flac on keskimäärin jotain 4000-5000 kbps.
 
Olen ymmärtänyt että kaistaa se vie n. 16/44.1 normi flacin verran. Paremmin tietävät voivat korjata.

Joskus jonnekin ketjuun kokeilin node 2 striimerin puskuri muistin pituutta (ottamalla ethernet johdon irti kesken soiton). Tidal oli muistaakseni aikalailla yhtäpitkä puskuri kuin Nassilta 16/44.1 flacejä (n. 30 sek). 24/192 flacit (aidot, Nassilta) alkoivat olla muutaman sekunnin luokkaa. Samoin myös striimattava Neil Young archieves palvelu josta saa 24/192 striimattua.

Mutta juu, kyllä kaistaa on nykyään ja tekniikoita adoptoitumaan kaistan rajoituksiin mutta kuten yllä Lator totesi, niin DMR ja lisenssit.
 
Back
Ylös