Canton Smart Connect 5.1

En yhtään ihmettele, mikäli tuo versio on jossain Cantonin sivuilla linkattuna.

Mutta sekä saksan- että englanninkieliset sivut tuotteesta linkkaavat samaan kohteeseen ( piti oikein tsekata, niinkään ei aina ole tilanne ollut .... 😣 ) ->
https://www.canton.de/media/pdf/03/c7/b0/Smart-Connect-5-1_1062_07-09-2020.pdf

näyttäisi olevan snadisti tuoreempi versio asiasta, tiedä sitten helpottaako se tilannetta yhtään ... t. ' RIF '
Tuollaista "Sub Out" -menua/-valintaa ei löydy minun Smart Connectin menuista, ei sitten millään. Selkeästi kiinnostava asetus, mutta mistäs sellaisen taiot...
 
Pistin tuosta Sub Out -asiasta kysymystä Cantonin Serviceen sähköpostitse, katsotaan josko vaistaisivat. Ilmoittelen, jos selviää.

Hieman ihmetyttää, kun manualissa asiat ovat muutamassa kohtaa eri nimellä kuin itsellä, esim. Output Config VS. Output Setup. Testasin toki myös jo saksankielisiä menujakin, mutta ei sieltäkään löydy.
 
Se pitkä käyttöohje ei ole epäloogisessa kronologisuudessaan kovin kiva.
( Sivun 120 asioita pitäisi olla tehtynä, jotta sivun 99 asiat onnistuvat :
" Subwoofer Setup [SUB]
In this menu you can adjust the phase of a connected subwoofer and activate different Sub Stereo Modes [SSM] and adjust the crossover frequency between a subwoofer and the front speakers. This menu item is only available if a subwoofer (Smart or Analog) is activated in the Speaker configuration menu.
" )

Sitä on jollain tavoin yritetty saada hallintaan pikaoppaassa , missä sivulla 36 on asiat jotakuinkin järjestyksessä. Mutta komsiikomsaa, ei sitä helpoksi ole tehty, vaan vain ja ainoastaan mahdolliseksi 😂
 
Tuo "This menu item is only available if a subwoofer (Smart or Analog) is activated in the Speaker configuration menu. " ei kyllä pidä paikkaansa mulla. Ei näy tuollaista Subwoofer Setup [SUB] -menua mulla millään. Ei myöskään joissain kohdin ilmoitettua "Sub Out" -menua.
 
Kohinatestillä tarkistaa onko subi kytketty oikeaan RCA:han eli analog6
 
Kohinatestillä tarkistaa onko subi kytketty oikeaan RCA:han eli analog6
Okei... Täähän oli vakiona itellä analog6, piti vaihtaa pois ja laittaa uudestaan niin rupesi pelaamaan. ?? 🤦

Edit. Hyvä että toimii mutta tää oma Jamo SUB210 tuntuu kyllä turhalta nyt, tahtoo jäädä noiden Genejen varjoon kun nekin toistaa niin matalalle. 😄
 
Viimeksi muokattu:
Okei... Täähän oli vakiona itellä analog6, piti vaihtaa pois ja laittaa uudestaan niin rupesi pelaamaan. ?? 🤦

Edit. Hyvä että toimii mutta tää oma Jamo SUB210 tuntuu kyllä turhalta nyt, tahtoo jäädä noiden Genejen varjoon kun nekin toistaa niin matalalle. 😄
Siis mitä tämä tarkoittaa? Saitko toimimaan? Itselläni on subwoofer takuuvarmasti kytkettynä Analog6:een. Olen kyllä mielestäni kokeillut vaihtaa subwooferin testiksi johonkin muuhun, ja myöskin asetukseen "NO" (ei ANALOG, eikä SMART), mutta en ole saanut silti toimimaan.
 
Siis mitä tämä tarkoittaa? Saitko toimimaan? Itselläni on subwoofer takuuvarmasti kytkettynä Analog6:een. Olen kyllä mielestäni kokeillut vaihtaa subwooferin testiksi johonkin muuhun, ja myöskin asetukseen "NO" (ei ANALOG, eikä SMART), mutta en ole saanut silti toimimaan.
Joo sain toimimaan. Siis pitää olla valittuna Analog. Mutta tuolla äänen testi osiossa left front analog 1, right front analog 2, subwoofer analog 6.
Juttuhan tossa oli siis että vaikka subi oli analog 6 niin ei toimi ennenkuin vaihtaa sen johonkin toiseen em. Analog 3 ja sitten takas Analog 6 niin lähtee toimimaan. Kokeilin testiksi että otin subin pois ja liitin uusiksi niin ei taaskaan kuulunut mitään ennenkuin vaihoin analog 6 johonkin toiseen ja sitten takas. Joku bugi siis kyseessä.
 
Nyt kun viikonlopun aikana tein ahkerasti testiä, niin kyllä sieltä Genelec F Two B -subwooferista lopulta hyvät murinat ulos tulee. Tällä hetkellä asetuksina on Genelecin subwooferista +10 dB (dipswitchistä) ja Cantonin menusta Speaker Setup > Channel Level > Sub +5 dB. HT Mode asetuksella ON (dipswitchistä) ja johto Genelecistä LFE/Link-kohdasta Smart Connectin Analog 6 -liittimeen.

Luultavasti subwooferin volyymi on nyt liian korkealla, mutta tästä on hyvä lähteä testailemaan tasapainoista tasoa.

Cantonin tuesta ohjeistivat tässä välissä, että jos Subwoofer on RCA-liittimellä kiinni ja käytössä siis Analog-asetus subwooferille, niin Sub Out pitäisi erikseen aktivoida. Tämä ei ole ainakaan minun Smart Connect 5.1:ssä (Cantonin kaukosäätimellä ja tv:n ruudulta laajoja menuja käyttäen) erikseen mistään menusta aktivoitavissa (tai deaktivoitavissa).

Manuaalissa ohjeistetaan menemään Output Config > Sub Out -kohtaan, mutta minun Smart Connectissa ei tuota kohtaa missään menussa ole, ei Output Configia, eikä Sub Out -kohtaa. Manuaalissa (https://www.canton.de/media/pdf/03/c7/b0/Smart-Connect-5-1_1062_07-09-2020.pdf) sivulla 99 mainittua Speaker Setup > Subwoofer Setup -kohtaa ei minun Smart Connectista löydy myöskään. Jotain pientä häikkää ohjeistuksessa. Olisko asioita poistettu menuista uudessa firmwaressa kokonaan, tai onko Smart Connect 5.1:iä erilaisia laitteita liikkeellä? Manuaali ja laite eivät ihan matchaa toisiinsa.

Crossover-asetus (nimellä Crossover, ei Xover) minulta Smart Connectista löytyy vain yhdestä kohtaa, ei erikseen SUB:ille. Crossover nyt default-asetuksella 120 HZ. En osaa tuohon korjata mitään muuta arvoa, kertokaahan toki, mitä siihen kannattaisi laittaa. Mutta tosiaan, asetus ei ole pelkälle subwooferille, vaan yksi asetus kokonaisuudelle.

Lopputulos kuitenkin tärkein: Canton Smart Connect 5.1 ja Genelecin F Two B -subwoofer toimivat yhdessä.

Säätövaraa subwooferin tasolle löytyy sekä Smart Connectin päästä (+- 10 dB) että Genelecin laitteen säädöistä (+- 10 dB + pieni kääntyvä säädin MIN-MAX) aika hyvin, joten tasot saa kyllä asetettua oikeanlaisiksi.
 
Nyt kun viikonlopun aikana tein ahkerasti testiä, niin kyllä sieltä Genelec F Two B -subwooferista lopulta hyvät murinat ulos tulee. Tällä hetkellä asetuksina on Genelecin subwooferista +10 dB (dipswitchistä) ja Cantonin menusta Speaker Setup > Channel Level > Sub +5 dB. HT Mode asetuksella ON (dipswitchistä) ja johto Genelecistä LFE/Link-kohdasta Smart Connectin Analog 6 -liittimeen.

Luultavasti subwooferin volyymi on nyt liian korkealla, mutta tästä on hyvä lähteä testailemaan tasapainoista tasoa.

Cantonin tuesta ohjeistivat tässä välissä, että jos Subwoofer on RCA-liittimellä kiinni ja käytössä siis Analog-asetus subwooferille, niin Sub Out pitäisi erikseen aktivoida. Tämä ei ole ainakaan minun Smart Connect 5.1:ssä (Cantonin kaukosäätimellä ja tv:n ruudulta laajoja menuja käyttäen) erikseen mistään menusta aktivoitavissa (tai deaktivoitavissa).

Manuaalissa ohjeistetaan menemään Output Config > Sub Out -kohtaan, mutta minun Smart Connectissa ei tuota kohtaa missään menussa ole, ei Output Configia, eikä Sub Out -kohtaa. Manuaalissa (https://www.canton.de/media/pdf/03/c7/b0/Smart-Connect-5-1_1062_07-09-2020.pdf) sivulla 99 mainittua Speaker Setup > Subwoofer Setup -kohtaa ei minun Smart Connectista löydy myöskään. Jotain pientä häikkää ohjeistuksessa. Olisko asioita poistettu menuista uudessa firmwaressa kokonaan, tai onko Smart Connect 5.1:iä erilaisia laitteita liikkeellä? Manuaali ja laite eivät ihan matchaa toisiinsa.

Crossover-asetus (nimellä Crossover, ei Xover) minulta Smart Connectista löytyy vain yhdestä kohtaa, ei erikseen SUB:ille. Crossover nyt default-asetuksella 120 HZ. En osaa tuohon korjata mitään muuta arvoa, kertokaahan toki, mitä siihen kannattaisi laittaa. Mutta tosiaan, asetus ei ole pelkälle subwooferille, vaan yksi asetus kokonaisuudelle.

Lopputulos kuitenkin tärkein: Canton Smart Connect 5.1 ja Genelecin F Two B -subwoofer toimivat yhdessä.

Säätövaraa subwooferin tasolle löytyy sekä Smart Connectin päästä (+- 10 dB) että Genelecin laitteen säädöistä (+- 10 dB + pieni kääntyvä säädin MIN-MAX) aika hyvin, joten tasot saa kyllä asetettua oikeanlaisiksi.
Subin crossover saa vaan näkymään jos kajarit oli joko small tai large en muista kumminpäin piti olla. Ja ohjeessa oli että äänitestauksessa pitää olla volume 20-30 välillä niin kuulee paremmin.
 
Subin crossover saa vaan näkymään jos kajarit oli joko small tai large en muista kumminpäin piti olla. Ja ohjeessa oli että äänitestauksessa pitää olla volume 20-30 välillä niin kuulee paremmin.
Ei mulla, ei näy Subeille omaa crossoveria, teki mitä valintoja tahansa.
 
Sain firmwaren päivitettyä, ja nyt näkyy nuo aikaisemmin näkymättömissä olleet menukohdat, Subwoofer Settings jne. Google Home oli failannut ehkä jo käyttöönoton kohdalla yhdistäessä.

Kannattaa ehdottomasti heti käyttöönoton kohdalla varmistaa, että firmwaren päivitys menee maaliin, itsellä oli selkeästi vanha firmware käytössä, ja sen takia puuttui menuista sisältöjä.

Sain nyt tiputettua Genelec F Two:sta +10 dB -asetuksen pois ja Smart Connectista Channel Leveleissä SUBin +0 dB. Vaikuttaa aika tasapainoiselta.

Täytyy vielä testailla noita Xover-asetuksia ajan kanssa. Itsellä käytössä kolme Genelec G3:sta edessä ja takana kaksi Genelec G1:stä. Tällä hetkellä Xover small speaker -asetus 60 Hz ja StereoSub Xover -asetus 100 Hz.
 
Sain firmwaren päivitettyä, ja nyt näkyy nuo aikaisemmin näkymättömissä olleet menukohdat, Subwoofer Settings jne. Google Home oli failannut ehkä jo käyttöönoton kohdalla yhdistäessä.

Kannattaa ehdottomasti heti käyttöönoton kohdalla varmistaa, että firmwaren päivitys menee maaliin, itsellä oli selkeästi vanha firmware käytössä, ja sen takia puuttui menuista sisältöjä.

Sain nyt tiputettua Genelec F Two:sta +10 dB -asetuksen pois ja Smart Connectista Channel Leveleissä SUBin +0 dB. Vaikuttaa aika tasapainoiselta.

Täytyy vielä testailla noita Xover-asetuksia ajan kanssa. Itsellä käytössä kolme Genelec G3:sta edessä ja takana kaksi Genelec G1:stä. Tällä hetkellä Xover small speaker -asetus 60 Hz ja StereoSub Xover -asetus 100 Hz.
Itelläkin sitten luultavasti vanha kun ei niitä aikasemmin mainittuja sub out ym ollut. Pitää varmaan laittaa laite suoraan modemiin johdolla kun ei wifi päivitys toimi.
 
Loppui muuten itsellä se pieni poksuminen äänilähteitä vaihtaessa, nyt kun firmware päivittyi. Tässähän rupee taas olemaan oikein tyytyväinen Smart Connect 5.1:iin :)
 
Loppui muuten itsellä se pieni poksuminen äänilähteitä vaihtaessa, nyt kun firmware päivittyi. Tässähän rupee taas olemaan oikein tyytyväinen Smart Connect 5.1:iin :)
Saanko kysyä miten sait sen päivittymään? Laitoitko LAN piuhaan?
 
Itselleni saapui kyseinen laitos eilen ja pienen virittelyn jälkeen sain kaikki kaiuttimet kuulumaan, erinäisiä geneleccejä 5kpl.

Ongelmaksi on nyt muodostunut että aivan sama mitä katsoo, oli sitten netflix tai perus TV, niin välillä ääni toimii 10min, välillä 10sec ja vaan katkeaa kokonaan. Play moden vaihtaminen tuo äänet jälleen takaisin ja ne toimivat hetken kunnes taas katkeavat. Kokeilin disabloida sleep ja standby modet, mutta eipä noilla vaikutusta. Verkkoyhteys on laitteessa kaapelilla ja saa IP:n, mutta ei ole päivityksiä tarjoillut, oletan että viimeisin siis asennettu. Laite aikalailla käyttökelvoton tällä hetkellä...

Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä tähän?
 
Itselleni saapui kyseinen laitos eilen ja pienen virittelyn jälkeen sain kaikki kaiuttimet kuulumaan, erinäisiä geneleccejä 5kpl.

Ongelmaksi on nyt muodostunut että aivan sama mitä katsoo, oli sitten netflix tai perus TV, niin välillä ääni toimii 10min, välillä 10sec ja vaan katkeaa kokonaan. Play moden vaihtaminen tuo äänet jälleen takaisin ja ne toimivat hetken kunnes taas katkeavat. Kokeilin disabloida sleep ja standby modet, mutta eipä noilla vaikutusta. Verkkoyhteys on laitteessa kaapelilla ja saa IP:n, mutta ei ole päivityksiä tarjoillut, oletan että viimeisin siis asennettu. Laite aikalailla käyttökelvoton tällä hetkellä...

Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä tähän?
Sori vinkkejä ei ole. Itellä yhtä elokuvaa katsoessa Disney+ teki tuota noin 3 kertaa leffan aikana.
 
Itselleni saapui kyseinen laitos eilen ja pienen virittelyn jälkeen sain kaikki kaiuttimet kuulumaan, erinäisiä geneleccejä 5kpl.

Ongelmaksi on nyt muodostunut että aivan sama mitä katsoo, oli sitten netflix tai perus TV, niin välillä ääni toimii 10min, välillä 10sec ja vaan katkeaa kokonaan. Play moden vaihtaminen tuo äänet jälleen takaisin ja ne toimivat hetken kunnes taas katkeavat. Kokeilin disabloida sleep ja standby modet, mutta eipä noilla vaikutusta. Verkkoyhteys on laitteessa kaapelilla ja saa IP:n, mutta ei ole päivityksiä tarjoillut, oletan että viimeisin siis asennettu. Laite aikalailla käyttökelvoton tällä hetkellä...

Olisiko kenelläkään mitään vinkkejä tähän?
Mulla oli samaa vikaa aiemmin tosin hieman parantunut nyt ajan myötä. Nykyään äänet katoaa satunnaisesti "vain" ehkä noin kerran viikossa. Aiemmin toi oli täysin käyttökelvoton kun laitetta sai käydä napittamassa vartin välein. Laite mulla kiinni hdmi arcilla LG OLED BX tv:n perässä. Kahlasin kanssa noi kaikki virransäästöasetukset yms. mutta niistä ei ollut mitään apua. Kokeilin kolmella eri HDMI-kaapelillakin ja mututuntumalla viimeisin minkä jätin kiinni toimi ehkä luotettavimmin. En tosin kyllä tiedä oliko lopulta kaapelin vaihdosta oikeasti mitään apua. Olettaisin, että lopulta joko Cantonin tai TV:n firmware päivitys toi tuon parannuksen ongelmaan vaikkei kokonaan sitä poistanut. Rasittava vika toi on edelleenkin, mutta tuon kanssa nyt on pystynyt jotenkin elämään.
 
Viimeksi muokattu:
Saanko kysyä miten sait sen päivittymään? Laitoitko LAN piuhaan?
Lisäsin Smart Connect 5.1:n Google Homeen. Tuhosin sitä ennen aiemmin lisäämäni Smart Connectin sieltä. Iphonen kautta Google Homea käyttäessä piti puhelimen asetuksista valita "Unohda tämä laite" ja parittaa Smart Connect uudelleen puhelimen kanssa. Sitten löytyi lopulta Google Homen kautta Smart Connect 5.1, jonka lisäsin tilaan. Kun laite oli vihdoin lisätty Google Homeen, niin laite rupesi heti lataamaan firmware-päivitystä. Siinä kesti todella kauan, mutta lopulta se meni läpi ja Smart Connectissa luki UPDATE SUCCESS tms.

En siis käyttänyt LAN-piuhaa, vaan WiFi-verkko ja Bluetooth oli käytössä. Uskoisin, että suurin ongelma tuossa Google Homeen liittämisen kankeudessa oli ihan Googlen syytä, minulla ainakin toimii nuo Google Homet yms. välillä vähän miten sattuu, "Tapahtui virhe." jne. on tullut tutuksi.
 
Back
Ylös