Lenco vintage entisöinti ja duunaus

Tuotapa sitä olenkin miettinyt. Compliance- tai sopivuusluvut ei lähde ihan selkärangasta mulla, mutta laskurien mukaan resonanssi osuisi joko 8,5 tai 11,5 Hz tienoille – riippuen mitä lukua käyttää, Denonilla kun ilmeisesti mitataan nuo compliancet eri taajudelta kuin on standardi. Ja sitten tuosta Lencon äänivarren massastakin liikkuu vähän eri lukuja...
Mutta ehkä tärkeämpänä, niin monissa keskusteluissa tuntuu toistuvan se, että ihmiset pitää tuota Denonia heiveröisen ja ohuen kuuloisena kevyen varren nokassa. Vähänkään raskaammilla varsilla näyttäisi kokemukset taas olevan säännöstään päinvastaisia. Kokeilemallahan se tietenkin selviäisi, mutta en tiedä onko tässä välttämättä varaa lähteä kokeilemaan 200+ eurolla.
Juu. On melkoisen haastavaa kun ko. rasiasta liikkuu tasan päinvastaisia tietoja ja kokemuksia, mitä sen käytöstä vanhojen välipyörä- Lencojen suhteen tulee vakiovarrella. Todella hyvä rasiahan se itsessään toki on. Toisaalta, eihän se ihan niin kallis kokeilu ole, koska varmasti sille ostaja löytyy, jos ei syystä taikka toisesta kuulostakaan Lencon nokassa toivotunlaiselta. Mutta ei toki ilmainen kokeilu kuitenkaan. Mahtaakohan täällä olla Lenco- miehillä- tai naisilla kokemuksia ko. askista nimen omaan vakiovarren kaverina..?
 
Vaikka alkuperäinen plintti oli huonossa kunnossa, päätin fiksata sen käyttökuntoon. Tein vanerista uuden hieman vankemman ja kiinteästi rungossa olevan pohjan. Säätöjalat virittelin kumitassuista ja gyprok taukukiinnikkeistä. Lopuksi vuorasin kotelon askartelumassalla. 5 kg mahtui koteloon helposti. Tämä vaimentaa tehokkaasti ja vaikuttaa muutenkin pätevältä ratkaisulta.

13051E04-4CDF-47C3-AE53-B8246F4B1C9A.jpeg 5CB8775A-7EF8-4F17-88AA-A7E13CC034BF.jpeg AA7C7807-2CA7-4BEB-B38B-94FC75E4B3E6.jpeg CB14BABA-5132-4615-A313-44ED422857E9.jpeg
 
Askartelumassa ei ollutkaan hyvä ratkaisu tässä. Tuo massa mitä käytin kutistui kuivuessaan juuri sen verran, että otti irti reunoista ja menetti vaimennuskykynsä. Ajattelin ensin siirtyä muovailuvahaan, mutta päädyin perinteiseen ratkaisuun eli bitumilevyihin.

D536BE40-DC22-4C14-B5D3-935FCD3B96C9.jpeg 182EC5DF-4667-4B43-BAA1-3B13F2EDE2E9.jpeg

Mietin pitkään laittaako kärsinyttä alumiinikoristetta runkoon kiinni ollenkaan, sillä pelkkä maalauskin näytti hyvältä. Kasasin soittimen jo kertaalleen, mutta se jäi jotenkin vaisun näköiseksi. Ei muuta kuin purku ja liimaushommiin. Vaikka tuossa on nirhauma jos toinenkin, niin paremman näköinen tästä tuli näin.

B962FF57-B5C7-4D2E-BFEA-B7E845799E3D.jpeg

Kasausvaiheessa on tarkoitus modata vielä rungon suojamaadoitus sekä uusia kaapelit esivahvistimelle.
 
Siistin näköinen tuli tuolla bitumilla. Pitikö lämmittää vai asettuiko noin nätisti huoneenlämmössä? Mistä hommasit? Oletko ajatellut rungon (siis se iso peltiosa missä kaikki muut osat on kiinni) vaimennusta?

Itsellä visiona josko jäykistäisi tuota lastulevylaatikkoa rimoilla esim niin että ”yhdistäisi” nuo kannen kiinnitysruuveja varten olevat puupalikat rimalla, saisi samalla tukea lähemmäs päälaakeria. Toinen ajatus olisi kiinnittää runko plinttiin myös kulmistaan, siellä on kai sellaiset M4 kierteellä varustetut natsat jonkin aiemman jousituskonstruktion muistona.
 
Siistin näköinen tuli tuolla bitumilla. Pitikö lämmittää vai asettuiko noin nätisti huoneenlämmössä? Mistä hommasit? Oletko ajatellut rungon (siis se iso peltiosa missä kaikki muut osat on kiinni) vaimennusta?


Itsellä visiona josko jäykistäisi tuota lastulevylaatikkoa rimoilla esim niin että ”yhdistäisi” nuo kannen kiinnitysruuveja varten olevat puupalikat rimalla, saisi samalla tukea lähemmäs päälaakeria. Toinen ajatus olisi kiinnittää runko plinttiin myös kulmistaan, siellä on kai sellaiset M4 kierteellä varustetut natsat jonkin aiemman jousituskonstruktion muistona.

Käytin tuota. Oli helppo asentaa ja leikata. Asettui hyvin autotallilämmössä eikä sotkenut. Metallirungon vaimentamisesta tuskin haittaakaan on, joten muutamiin kohtiin laitan tuota samaa ”soimisen” ehkäisemiseksi.

Sellainen käsitys ainakin minulle on jäänyt keskusteluita seuratessa, että plintin vaimentaminen tässä on kaiken a ja o. Tuo metallirunkohan itsessään on todella jäykkä, mutta soi kyllä sopivasti kopauttamalla. Runko vaimenee kuitenkin melko hyvin kun se ruuvaa plintiin kiinni kumitassujen varaan. Plinttiin laitoin yhden ylimääräisen tukiriman etu- ja takalevyn väliin (näkyy noissa yo. kuvissa).
 
Tämä projekti alkaa olla kuuntelua vaille valmis.

8711129F-BFCF-4841-A043-40E3663405C3.jpeg

Laitoin hieman kevyempää vaahtomuovista tehtyä vaimennusmattoa kannen alapuolelle. Tuo toimii samalla tiivisteenä plintin ja rungon välissä. Kasaamisvaiheessa ei ilmennyt suurempia ongelmia vaikka välillä melkoista näpräämistä vaatikin. Rungon suojamaadoittaminen ja audiokaapeleiden teko onnistuivat myös. Ylimääräisiä hurinoita ei ole ja on hieman alkuperäistä soitinta hiljaisempi. Maadoituspisteen laitoin moottorin takalevyn kiinnitysruuviin ja vedin siitä haaran juotoslevyn keskitappiin. Rca-johdon suojavaippa on yhdistetty soittimen päästä tuohon keskitappiin kun taas esivahvistimen päässä suojavaippa kelluu. Äänivarrelta menee esivahvistimelle erillinen maadoitusjohto.

C04F5035-CE3E-4B6D-9E94-83EFCC8B7B88.jpeg EB48A4C4-3DFA-4567-A6FE-FEB4FD1100F0.jpeg

Hyvältähän tuo kuullosti. Mitään radikaalia eroa en äkikseltään huomannut alkuperäiseen verrattuna. Hieman ehkä tuhdimpi soundi. Kanavatasapaino on parempi, mikä johtunee kaapeloinnin uusimisesta.

Projektin tavoitteena oli pitää soitin päällisin puolin mahdollisimman alkuperäisenä modailusta huolimatta. Kerran jo roskiin lentäneet plintti ja kannen alumiinikoristekin pelastuivat. Vaikka soitin on yleisilmeeltään siisti, niin tässä yksilössä näkyy elämisen merkit enkä yrittänyt niitä liiemmin edes peitellä.
 
^ Tulipa nätti! Tuossa peltiosan valmennuksessa voi vaahtokumi olla parempikin kuin raskasmatto. Huokoinen aines taitaa vaimentaa korkeita taajuuksia, joita pellissä helpommin esiintyy, paremmin kuin raskas/tiivis matto. Plintin osalta sitten taas korkeat vaimenevat lastulevyssä, matalilla tulee lisävaimennusta massaa lisäämällä. Kai. Ehkä.

Ainoa asia, mistä olen suht varma, on se että tuskin kuulisin suurta eroa :) Vertailua hankaloittaa sekin kun soittopeli on leväällään jokusen viikon kun sen kanssa puuhailee ja vertailut tapahtuvat muistin varassa. Pitäisi oikeastaan olla aina yksi huollettu vakiokuntoinen Lenco verrokkina ;)
 
Paljon porukka touhuilee tuon peltilevyn vaimentamisen kanssa. Jotkut jopa täyttää pellin "tyhjät reunat" epoksilla, jotkut bitumilla kuten tuossa omassakin on. Mutta onkos joku kokeillut tehdä lencoa kokonaan ilman tuota peltilevyä?
Ei peltiä = ei resonansseja?
Itsellä on seuraava lenco työn alla ja siihen tuota peltiä muokkailin siten, että se nopeudensäätövipuhässäkkä on puoliksi pellin päällä, eikä kokonaan pellin alla kuten orginaalissa.
Pellin päälle tuleva osa on se käyrä vipuosa, joka liikuttaa työntötangon välityksellä sitä liukua, jossa välipyörän kiinnitysvarsi on kiinni toisesta päästään.
Ajatuksena räpellyksessä on saada tilaa lisää laakerin ympärille (eli vipu pois tieltä), jotta sen saisi suoraan kiinni plinttiin. Tällöin laakeri olisi tukevammin plintissä eikä pelkästään tuossa parimillisessä pellissä notkumassa se nelikiloinen lautanen päällään.
Hommaa askarrellessa heräsi ajatus koko pellin poistamisesta, sillä kun laakeri on plintissä kiinni, ei tuohon peltiin jäisi kuin tuon välipyörän liukuhässäkkä, moottorinhan saa myös plinttiin pois siitä pellistä kun sen kierretangoin plintin pohjasta käsin tekee. Tuon kiskon välipyörän liukua varten voisi tehdä pätkästä verhokiskoa, joka ruuvataan plinttiin jyrsittyyn uraan.
 
^plinttinä siis raskas vanerikakku tyyppinen ratkaisu, eikä tuo rimpula lastulevykehikko
 
^ Tuollaiseen konseptiin on tullut törmättyä, googlaile Lenco ptp plinth niin löytyy.

Niissä on yleensä paksu teräs- tai alumiinilätkä johon napalaakeri, moottori ja nopeudensäätömekanismi kiinnitetään. Ja on monenmoista tuunauslaakeria myös, eli alkuperäistä jää vain lautanen, moottori ja välipyörä himmeleineen.
 
Ptp on tuttu ja laakerina on omassa lencossa läskein sph.n tekele (tai siis kys. nimimerkin lencoheavenissa myymä tekele). Ptp varmasti hyvä, mutta tuo nopeudensäätö siinä jotenkin kökön oloinen. Haluaisin sen säästää orginellista...
Myös välipyörän vapautus olisi tarkoitus säästää, eli orginellin tapainen ratkaisu mielessä senkin suhteen. Vain se pelti pois välistä soimasta ja romut suoraan plinttiin kiinni. Itse en ole moiseen ratkaisuun törmännyt ja sillä hieman kyselenkin, että osaisiko joku sanoa, että idea on susi jo syntyessään.
 
^Alkuperäinen nopeudensäätö on siinä "soivassa pellissä" kiinni, joten paljon puuhaa tiedossa jos haluaa originellin mekanismin säilyttää. Välipyörän vapautuksen voi rakentaa erikseen esim siima/paino/vipu rakennelmalla, jolloin välipyörän vetovoima ei ole ajan saatossa muuttuvan jousen varassa kuten alkuperäisessä.
 
^ Olen ymmärtänyt että se jousi on vain vetämässä välipyörää lautasen ja moottorin akselin väliin. Kun välipyörä saa kontaktin niin se ”haukkaa” geometrian ansiosta ja toimisi vaikka ilman jousta. Käy järkeen ainakin mulla, koskapa jousi on sen verran heiveröinen ettei se mitään oikeata voimansiirtoa tue.

Onhan noita peltikansia modattu niinkin että on umpiplintissä tarkat koloukset kaikille tarvittaville vipusille, ja loppuosa pellistä on tikattu täyteen ruuveja. Ei luulis paljon väpättävän.

Heavenissa on nytkin menossa keskustelua ja projektia myös laakerin alapään tukemisesta plinttiin, siihen on monenmoista eri versiota.
 
Tuo oma nykyinen on toteutettu juurikin tuolla "peruskaavalla", jossa vaneriplintissä on moottorille ja mekanismille tilat ja loput umpivaneria, peltilevy on ruuvattu plinttiin melko monella ruuvilla + pellin tyhjät tilat täytetty bitumilla.
Siinä kuitenkin tuo laakeri on tyhjän päällä vain pellin varassa. Tuo nopeudensäätömekanismi on senverran liki tuota laakeria, (kuten ylempänä olevista kuvista näkee), että vakiomekanismilla ei laakeria plinttiin kiinnitellä.
Kuten tuossa ylempänä koetin sekavasti selitellä, että kun mekanismista puolet siirtää pellin päälle (eli se käyrä vipu, joka on kahdella ruuvilla siinä nopeudensäätövivussa), tulee laakerin ympärille senverran tilaa, että plintin voi jo tehdä laakerin alle asti (laakerille tarvitsee luonnollisesti reiän, johon laakeri tulee).
Tällöin laakerin kolme kiinnitysruuvia voi vetäistä plinttiin asti, jolloin laakeri kiristyy peltilevyn ja plintin väliin.

Tuollainen modattu pelti, jossa puolet nopeudensäätömekanismista on siirretty pellin päälle, löytyy jo ja sitä värkätessäni sain idean tuon pellin kokonaan pois jättämisestä. Siihen kun ei jää kiinni kuin tuo välipyörän liikutteluun tarvittava kisko mikäli moottorinkin ruuvailee plintin pohjaan kierretankojen avulla.
On totta, että alkuperäinen nopeudensäätövivun nuppi lautasen vieressä on hankala toteuttaa, ajattelin tehdä sen leikkaamalla orkkispellistä sen kohdan palana, missä vivun koloset on lautasen vieressä ja ruuvata sen sitten siihen lautasen kylkeen alkuperäiselle paikalleen jotta hässäkän geometria säilyy suurin piirtein alkuperäisenä. Tuon vipusysteemin kiinityspisteen voi tehdä siiten plinttiin kuten se on siinä pellissäkin, siinä ei ole mitään ihmeellistä.

Tuolla lencoheavenissa on monta soitinta, joissa jokin edellämainituista modauksista on toteutettu (moottorin kiinitys alhaalta käsin, laakeri plintissä, pellin päälle siirretty nopeudensäätömekanismi), mutta en ole löytänyt yhtäkään, jossa koko pellistä olisi luovuttu.
Pätkällä verhokiskoa ja diy liukupalalla pellistä eroon?:cool:
 
OK, pikkuhiljaa alan tajuta :) Visainen pulma, siinä laakerin ympärillä tosiaan on ahdasta. Itse joskus tuumailin että se kaukoidän kaverin (malesialainenko se oli?) kauppaama jäykistepala laakerin kiinnitykseen, ja lisäksi ”pitkän” tuunauslaakerin tukeminen alapäästään plinttiin riittäisi. No, tämä jää tältä erää osaltani spekulaatioksi koska en nyt raaskikaan tuota omaani pilkkoa vaan etenen ainakin ensialkuun entisöintihengessä, muutamin parannuksin, ja katson miten käy.

Mutta jos joskus sattuu eteen se kunnolla turpiinsa saanut yksilö tai joku rikkinäisen vahvistimen kanssa kimpassa kulkeva, niin saatanpa ottaa kunnon projektinkin :)

Mielenkiinnolla seuraan minkälaiseen ratkaisuun päädyt!
 
Viimeksi muokattu:
^ Olen ymmärtänyt että se jousi on vain vetämässä välipyörää lautasen ja moottorin akselin väliin. Kun välipyörä saa kontaktin niin se ”haukkaa” geometrian ansiosta ja toimisi vaikka ilman jousta. Käy järkeen ainakin mulla, koskapa jousi on sen verran heiveröinen ettei se mitään oikeata voimansiirtoa tue.
Omassa Lencossa oli jousi kuoleentunut, eikä jaksanut vetää välipyörää kiinni lautaseen. Pahimillaan jousen kuoleentuminen pidon rajamaille aiheuttaa pyörintänopeusvaihteluita. Tässä Jean Nantaisin näkemyksiä asiasta: https://www.monoandstereo.com/2012/04/lenco-idler-wheel-drive-mk2-by-jean.html
 
Omassa Lencossa oli jousi kuoleentunut, eikä jaksanut vetää välipyörää kiinni lautaseen. Pahimillaan jousen kuoleentuminen pidon rajamaille aiheuttaa pyörintänopeusvaihteluita. Tässä Jean Nantaisin näkemyksiä asiasta: https://www.monoandstereo.com/2012/04/lenco-idler-wheel-drive-mk2-by-jean.html

Joo, kai sen jousen pitää sen verran voimaa antaa ettei pyörä ala pomppimaan. Eli tuo ”kokonaan ilman” oli varmaan liioittelua. Ja on tuosta minunkin yksilöstä edellinen omistaja lyhentänyt jousta muutamalla sentillä, ilmeisesti juuri kuoleentumisen takia.

Hyvä artikkeli tuo, en ole tainnut ennemmin siihen törmätä. En ihan kokonaan vielä lukenut, mutta tuo naru-punttisysteemi jousen tilalle vaikutti mielenkiintoiselta. Voisi itsekin moisen askarrella.
 
Lukematta Nantaisin artikkelia, muistelen, että jotkut tviikaajat ovat korvanneet jousen jollain siima-paino systeemillä.
 
Muistaako kukaan mikä on -75:n varren massa? Luin jostain että se olisi 23g, voiko pitää paikkaansa?
Varsi on raskas, selvä se. Mitähän MM-rasioita olette käyttäneen menestyksekkäästi tuossa orginaali varresssa. Rasian pitää olla ripustuksiltaan aika jäykkä. Komplianssin pitäisi olla luokkaa 10 +/- jotakin.
Rasia vinkkejä, kiitos.
 
Massasta en tiä , mutta perushyvänä mc rasiana denon dl-103 ainaski kait käy.
edit: jaa, huonosti luin, taas, mm rasiaa etsitään :)

Eikös Shure 75 ole käypä ?
 
Back
Ylös